Fungsi Utama


PEJABAT DAERAH LIMBANG

SEKSYEN SUMBER MANUSIA


1. Mengurus hal ehwal sumber manusia
2. Mengurus hal ehwal pembangunan sumber manusia (latihan dan lain-lain)
3. Mengurus hal ehwal nilai dan budaya
4. Mengurus struktur pengurusan governance
5. Mengurus hal ehwal khidmat sokongan pekerja
6. Mengurus hal ehwal hubungan harmoni anggota/staf
7. Mengurus hal ehwal penghargaan dan kemudahan anggota/staf
8. Pengurusan Disiplin
9. Penyediaan Prestasi (SKT)
10. Pergerakan Gaji
11. Pengurusan Cuti

SEKSYEN PENTADBIRAN AM

1. Mengurus hal ehwal urusan banci
2. Mengurus urusan Pilihanraya Parlimen dan Negeri
3. Mengurus dan mengendalikan mesyuarat berkaitan pentadbiran (Cth: Mesyuarat Pengurusan)
4. Mengurus hal ehwal suratmenyurat dan sistem fail
5. Pengurusan Rekod dan kerahsiaan dokumen Kerajaan
6. Mengurus laman web pejabat (ACIO)
7. Merancang pelan tindakan kerja tahunan pejabat
8. Menyediakan laporan tahunan pejabat
9. Komunikasi korporat
10. Pengurusan hal ehwal keselamatan pejabat
11. Pengurusan hal ehwal ICT
12. Mesyuarat JAR
13. Jawatankuasa Pengurusan Rekod

SEKSYEN KEWANGAN & AKAUN

1. Pendaftar Nama-Nama Perniagaan di Daerah Limbang
2. Urusan Sistem SAS
3. Pengurusan anggaran Belanjawan tahunan
4. Penyediaan Penyata Penyesuaian / Perbelanjaan Bulanan -Pentadbiran Kewangan
5. Urusan pembayaran permit peluru
6. Pengurusan gaji pegawai, KMKK dan elaun Setiausaha
7. Pengurusan geran JKKK, EKM EPM
8. Pengurusan perbelanjaan pejabat
9. Kutipan lesen-lesen yang memerlukan pembayaran ( lesen perkahwinan, sabung ayam, kutipan Rest House, deed, derma)
10. Urusan perbelanjaan persekutuan
11. Urusan kutipan persekutuan
12. Pengurusan Jawatankuasa Perolehan
13. Pengurusan dan penyelenggaraan Rumah Kerehatan, Bangunan Kerajaan dan Kuarters Housing Board B
14. Pengurusan hal-ehwal pengangkutan
15. Pengurusan ECSA 16. Pengurusan Aset & Stor
17. Pengurusan kewangan Unit Sosial
18. Pengurusan kewangan Unit Statutori
19. DEEDS

SEKSYEN STATUTORI

1. Pengurusan hal ehwal probet
2. Pengurusan hal ehwal Anak Angkat
3. Pengurusan hal ehwal senjata api (Senapang patah)
4. Pengurusan hal ehwal peluru
5. Menguruskan permohonan untuk mendapatkan status Bumiputera
6. Mengurus dan memantau semua pendaftaran kes-kes Mahkamah Bumiputera
7. Melaksanakan tanggungjawab Mahkamah Bumiputera Daerah (District Native Court) dan kes-kes melibatkan pertikaian tanah
8. Menyelenggara Sistem NAMES (Native Marriage Electronic System)
9. Permohonan Reman dan Akuan Bersumpah – Majistret Kelas I & II

SEKSYEN PENGURUSAN KUALITI

1. Pengurusan hal ehwal piagam pelanggan
2. Pengurusan hal ehwal MS ISO 9001:2015
3. Mengurus hal ehwal inisiatif kualiti (eg:5S, EKSA)
4. Koordinator Scorecard Daerah Limbang
5. Pengurusan hal ehwal pertandingan kualiti
6. Hal ehwal pensijilan kualiti
7. Pengauditan inisiatif kualiti
8. Pengurusan Aduan dan Talikhidmat
9. Pengurusan Perkhidmatan Kaunter
10. Bertindak sebagai Pegawai Pengurusan Risiko
11. Ahli Jawatankuasa Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan (MKSP)
12. Penyelarasan pemantauan MyPortfolio

SEKSYEN TRANSFORMASI SOSIAL

1. Mengurus Jawatankuasa Bencana Peringkat Daerah
2. Menyelaras Program dalaman dan luaran pejabat yang melibatkan sosial 'ad hoc’ (pengurusan program dan protokol)
3. Mengurus dan melaksanakan Program Pembasmian Kemiskinan Daerah (Focus Group), Bancian eKasih, Bantuan Yayasan Sarawak (Pakaian Seragam Sekolah) dan Verifikasi Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT)
4. Mengurus dan menyelaras Perayaan Islam Peringkat Daerah Limbang
5. Mengurus dan menyelaras program OSC MIDS peringkat Daerah
6. Mengurus dan menyelaras program PEMADAM peringkat Daerah
7. Bertindak sebagai Ahli Jawatankuasa Domain Sosial Bahagian dengan mengurus Hal Ehwal Laporan Data Sosial Bahagian Limbang, membantu menyelaras jawatankuasa sosial di bawah agensi lain seperti OSTPC, Penyakit Berjangkit, Operasi Orang Papa/Gelandangan dan sebagainya
8. Mengurus Jawatankuasa Domain Ekonomi Daerah (Kerangka Sosial Bahagian dan Daerah)
9. Jawatankuasa Pelawat Hospital
10. Jawatankuasa Pelawat Penjara
11. Pengurusan KMKK
12. Pengurusan JKKK
13. Penyediaan Profil Kampung

SEKYSEN PEMBANGUNAN FIZIKAL

1. Mengurus pelaksanaan projekprojek pembangunan di Daerah Limbang, mengurus pelaporan berkala berkaitan pembangunan, dan bertindak sebagai Sekretariat Jawatankuasa Tindakan Dan Pembangunan Daerah Limbang (DAC)
2. Mengurus cadangan projek-projek pembangunan
3. Pemantauan projek-projek pembangunan di Daerah Limbang
4. Memberi latihan pengurusan projek kepada kakitangan dan proses permohonan projek kepada KMKK
5. Menjadi “Focal Point” bagi pembangunan daerah
6. Pengurusan Bekalan Elektrik Luar Bandar dan Bekalan Air Luar Bandar (BELB & BALB)
7. Menyelaras dan merangka Pelan Pembangunan Strategik Daerah Limbang
8. Pertandingan Pembangunan Peringkat Kampung (Lestari, SDSI, GDW dan lain-lain
9. Penyediaan Profil Daerah

PEJABAT DAERAH KECIL NANGA MEDAMIT


 

KMKK

  • Mengurus Perjawatan KMKK
  • Mengurus Perlantikan dan Perlanjutan Tempoh KMKK
  • Mengurus Penamatan dan Perletakan Jawatan KMKK
  • Mengurus Gaji dan Elaun KMKK
  • Mengurus Latihan KMKK

JKKK

  • Mengurus dan Menyelaras Geran JKKK
  • Mengurus Perlantikan dan Perlanjutan Tempoh Setiausaha JKKK
  • Mengurus Penamatan dan Perletakan Jawatan Setiausaha
  • Mengurus Elaun Setiausaha JKKK
  • Mengurus Profil JKKK

PEMBANGUNAN

  • Membantu Dalam Urusan Pembangunan Sosial Daerah Kecil
  • Membantu Dalam Urusan Hal Ehwal Kaum Penan dan Orang Ulu
  • Membantu Dalam Urusan Pembangunan Projek
  • Membantu Pelaksanaan Projek Pembangunan di Daerah Kecil

KEWANGAN

  • Mengurus Kewangan Jabatan

STATUTORI

  • Menyelenggara Sistem Native Marriage Electronic System (NAMES)
  • Memproses Pendaftaran Probet, Anak Angkat, Senjata Api dan Permit Peluru

MAHKAMAH BUMIPUTERA

  • Menguruskan Permohonan untuk Mendapatkan Status Bumiputera
  • Mengurus dan Memantau Semua Pendaftaran Kes-Kes Mahkamah Bumiputera
  • Melaporkan Status Pendaftaran Kes dan Perbicaraan yang telah Dilaksanakan Setiap Bulan / Berkala kepada Pendaftar Mahkamah Bumiputera
  • Memantau Penghantaran Saman